Elever som har behov for individuelt tilrettelagt opplæring vil helt eller delvis være tilknyttet klasse, gruppe og verksted eller annen praktisk arena.
Hovedmålet med opplæringen er å gi en individuell tilrettelagt opplæring som fører til en sluttkompetanse som kan benyttes i arbeids- og samfunnsliv.
Hverdagslivstrening - tilrettelagt undervisning i liten gruppe
Avdelingens organisering og målsetting er rettet mot elever med omfattende hjelpebehov og som har behov for en til en-bemanning i de fleste situasjoner.
Elevenes opplæringstilbud er tilrettelagt ut ifra elevens individuelle behov. Hver elev har sin individuelle opplæringsplan (IOP). Denne tar utgangspunkt i den enkelte elevs ønsker og behov. Opplæringen vektlegger ADL-ferdigheter og det å bli mest mulig selvstendig i egen hverdag, skole, hjem, fritid og arbeid/dagtilbud. Et sentralt mål er å trene elevene til å mestre en framtidig bo- og fritidssituasjon. Det er fokus på at opplæringssituasjonen skal være en positiv opplevelse for elevene, med bakgrunn i at den beste motivasjon for læring er når elevene opplever mestring og framgang.
Opplæringen tar sikte på økt livskvalitet og skal legge grunnlaget for en allsidig utvikling hvor eleven på sikt i størst mulig grad skal kunne påvirke hverdagen sin og ta egne valg. Opplæringen skal kvalifisere for et selvstendig liv med minst mulig hjelp, der eleven skal kunne delta i ulike aktiviteter og på ulike arenaer. For noen kan dagsenter eller andre arbeidslignende aktiviteter være aktuelt.
Avdelingen har eleven og livskvalitet i fokus gjennom skolens tilbud. Det legges til rette for utvikling, læring, trivsel og mestring gjennom opplevelser og erfaringer.
Elever fra grunnskolen som skal søke dette tilbudet må søke tre prioriterte utdanningsprogram til VG1. På Strand vgs kan du velge mellom Helse og oppvekst (HO), Naturbruk (NA), Salg, service og reiseliv (SSR), og Studiespesialisering (STUSP).
Arbeidstrening - spesialundervisning i liten gruppe A
Avdelingens organisering og målsetting er rettet mot elever med ulike lærevansker. Elevene får grunnkompetanse og kompetansebevis.
Elevene gis opplæring etter individuell opplæringsplan (IOP), med utgangspunkt i den enkelte elevs funksjonsnivå og utviklingsmuligheter.
På VG1 legges det vekt på å lære eleven å kjenne og opplæringen er i stor grad tverrfaglig organisert.
På VG2 og VG3 gis det mulighet for opplæring på ulike praksisplasser.
Opplæringen er en kombinasjon av teori og praksis, og noen av fagene er:
Fellesfag: Norsk, matematikk, engelsk og samfunnsfag. Programfag: Yrkesforberedende teori og praksis, mat og helse, produksjon og kroppsøving.
Noen av arbeidsaktivitetene på skolen er:
- Produksjon
- Friluftsliv – klassen har egen hytte til disposisjon
- Truckopplæring
- Ved- og trearbeid
- Kantinedrift
Personalet er organisert i team som består av pedagoger, miljøterapeuter og miljøarbeidere. Det er tett samarbeid med foresatte, PPT og andre støttetjenester rundt eleven.
Hovedmål for opplæringen - tilpasset opplæring i grupper
Et sentralt mål i opplæringstilbudet er å legge til rette for fremtidig arbeid eller dagtilbud og kvalifisere til avgrensede arbeidsoppgaver. Opplæringen skal gi elevene mulighet til å forberede seg til arbeidslivet gjennom skolegang og arbeidsutplassering. For noen elever vil det være aktuelt å inngå opplæringsavtale. Aktuell kompetanse for elever i arbeidstreningsklasser vil hovedsakelig være varig tilrettelagt arbeid i ordinært arbeidsliv eller VTA-bedrift. Opplæringen har som mål at elevene skal kunne fungere mest mulig selvstendig på flest mulig arenaer, samt gi elevene fagkompetanse for å delta i arbeidslivet basert på evner og anlegg. Når videregående opplæring er fullført, har elevene gode muligheter til å få et tilrettelagt eller ordinært arbeid. For noen elever vil det være aktuelt å inngå opplæringskontrakt jf opplæringsloven kap.4.
Elever fra grunnskolen som skal søke dette tilbudet må søke tre prioriterte utdanningsprogram til VG1. På Strand vgs kan du velge mellom Helse og oppvekst (HO), Naturbruk (NA), Teknologi- og industrifag (TIF), Salg, service og reiseliv (SSR), og Studiespesialisering (STUSP).
Arbeidspraksis i bedrift
Det er skolen som har det formelle ansvaret for opplæringen. Opplæring i bedrift benyttes som en alternativ læringsarena, som oftest i kombinasjon med opplæring i skole. Klasseromsundervisning er ikke alltid det riktige for alle elever og enkelte elever lærer bedre av å utføre praktisk arbeid.
Formålet med praksisutplassering er også å legge til rette for og forberede eleven til å oppnå jobbkompetanse. Å bli kjent med et arbeidsliv vil kunne gi eleven kunnskap om hvordan det er å være i arbeid og hvilke krav som stilles i arbeidslivet, både praktisk og sosialt. Eleven vil kunne få mulighet til å utvikle selvinnsikt og ta ansvar for seg selv og egen læring.
Skolen lager mål for hvilken kompetanse eleven skal tilegne seg, ut fra hva som er mulig å oppnå i bedriften. Dette gjøres i elevens individuelle opplæringsplan. Disse målene evalueres i samråd med bedriften. Denne kompetansen vil bli gjengitt i kompetansebevis når eleven slutter på skolen.
Opplæringsavtaler
Det er muligheter for å skrive en opplæringsavtale dersom en etter en prøveperiode ser at arbeidspraksisen fungerer både for eleven og bedriften. En opplæringsavtale er en skriftlig avtale mellom skolen og bedriften som gir utgangspunkt for at det jobbes med elevens konkrete mål i bedriften. Det er skolen som kvalitets-sikrer opplæringen som gis både i skole og i bedrift.
Opplæringsavtale brukes først og fremst for de som ikke skal gå mot fagbrev, men for de som skal gå mot opplæringskontrakt.