Ny elev

Som ny elev skal du ha mottatt en sms fra Rogaland fylkeskommune med instruksjon om hvordan du oppretter en bruker. Når du har gjort dette skal du ha motatt en sms med ditt brukernavn og passord. Dersom du ikke har fått dette, må du kontakte IKT på skolen.

Fremgangsmåte

1. Aktiver brukeren din. Ta vare på brukernavn og passord og hold disse hemmelig for andre. Misbruk av skolens nett eller maskiner/utstyr som skjer gjennom din konto er ditt ansvar.
  2. logg deg på wifi
  3. Last ned Chrome – flere av programmene skolen bruker, har best funksjonalitet i nettleseren Chrome. Derfor anbefaler vi alle å bruke denne nettleseren.
  4. Logg deg inn i VISMA InSchool https://strand-vgs.inschool.visma.no/Login.jsp#/ Her kan du sjekke timeplanen din.
  5. Last ned og installer Office – som elev i Rogaland fylkeskommune har du tilgang til hele Office-pakken fra Microsoft. Merk at denne installasjonen kan ta litt tid. Gå til M365.rogfk.no og logg inn med Feide-brukeren din for å laste ned Office-pakken. Velg installer Office og Office 365 apper.
  6. For deg med MAC: Åpne installasjonsfilen (om du ikke får åpnet filen går du inn i systemvalg – sikkerhet – generelt – åpne likevel). Trykk neste til du blir spurt om brukernavn og passord (du skal skrive inn brukernavn og passord du har på MAC-en din). Etter installasjonene: åpne word/PP og Excel og logg inn med Feide-brukeren. Husk å skrive hele epost-adressen ved innlogging: Brukernavn@elev.rogfk.no og deretter passordet du fikk tilsendt på SMS før skolestart.
  7. Last ned OneDrive (logg på med brukernavn@elev.rogfk.no) Konfigurer One Drive. Bruk epostadressen du har fått av skolen Vi anbefaler at alle dokumenter lagres i OneDrive. Da synkroniseres innholdet på maskinen med skya. Slik sikrer du deg automatisk back-up. NB! Husk at du ikke har tilgang til det du har lagret i skyen ved prøvemodus og eksamensmodus. Da må du lagre det du trenger av dokumenter på din maskin.