Strand vgs deltar i nasjonalt forsøk

Forsøk uten karakter i orden og atferd skoleåret 24/25.

Informasjon om deltakelse i forsøk om vurdering i orden og oppførsel uten karakter 

Strand vgs er med i et treårig forsøk med vurdering uten karakter i orden og oppførsel i regi av Utdanningsdirektoratet. Forsøket startet høsten 2023. Før det har Strand vgs i 6 år vært med i forsøk uten karakter i orden og atferd i regi av Rogaland fylkeskommune. Strand vgs har jobbet systematisk over lang tid med dette og har per nå meget gode erfaringer med å ikke ha karakter i orden og oppførsel.

Intensjonen er at elevene skal lære seg å regulere atferd og utvikle gode vaner gjennom dialog og speiling. Skolen jobber systematisk i kollegiet og sammen med elevene med oppfølgingen av sosial læring og danning.

 

Hensikt og formål

Ved å ta bort karakterene i orden og oppførsel settes det fokus på sosial læring og veiledning av elevene. Vi ønsker å ha samme tilnærming til sosial læring som elevene vil møte i læretiden og i arbeid. Gjennom dialog og veiledning vil elevene gjøres bevisst på egen oppførsel og hvordan den påvirker den faglige læringen og klassemiljøet. Dette for at eleven skal kunne lære seg å ta gode valg.   

Formålet med forsøket er også å skaffe et bedre beslutningsgrunnlag som belyser fordeler og ulemper ved å fjerne vurdering med karakter i orden og oppførsel, samt gi mer kunnskap om alternative vurderingspraksiser (læringsdialoger) som kan erstatte disse standpunktkarakterene. 

I Norge gis det karakterer i orden og oppførsel fra og med åttende trinn på ungdomsskolen og ut videregående skole. I hvilken grad disse karakterene er i tråd med intensjonene i læreplanverket om sosial læring og utvikling, kan imidlertid diskuteres. Karakter i oppførsel kan gi elever motivasjon til å forbedre oppførsel i klasserommet. Imidlertid kan elevene bare gå ned i karakter i orden og oppførsel. Karakterene reflekterer altså kun det elevene ikke mestrer. 

Videre skal karakterene være et uttrykk for elevenes kompetanse knyttet til skolereglene på skolen sin. Kompetanse i fag skal ikke påvirke vurderingen i orden og oppførsel, og vanligvis skal ikke enkelthendelser tillegges avgjørende vekt. 

Unntaket er dersom enkelthendelsen er særlig alvorlig. Dermed knyttes det usikkerhet til hva karakterene i orden og oppførsel egentlig er et uttrykk for. Karakterene kan altså oppleves som subjektive, avhengige av kontekst og at de kun vektlegger det eleven ikke mestrer. Mangel på en standardisering kan gjøre at elever føler seg urettferdig behandlet og blir mindre motiverte. 

Det finnes lite forskningsbasert kunnskap om hvordan dagens ordning faktisk fungerer, og det finnes lite internasjonal forskning på lignende eller alternative ordninger. Med dette som bakgrunn, skal NIFU på oppdrag for Utdanningsdirektoratet undersøke følgende: 

  1. Hvordan dagens ordning med vurdering i orden og oppførsel med karakterer påvirker relasjonen mellom lærer og elev. 
  2. Hvordan en alternativ ordning uten karakterer påvirker elever og ansatte i skolen og elev-lærer-relasjonen. 

 

Dialog og veiledende samtaler

På Strand vgs har vi jobbet med klasseledelse for å styrke lærernes kompetanse og for å skape best mulig betingelser for læring. Sentralt i skolens arbeid er veiledning av elevene og tett oppfølging av den enkelte. Vi har utarbeidd felles regler for hele skolen som utgangspunkt og referanse for minimums forventninger til elevene. Gjennom samtaler vil vi utvikle elevenes sosiale kompetanse gjennom dialog og tilbakemeldinger til elevene.

Dialog med elevene som systematiske elevsamtaler og videre etter behov, er erstatning for vurdering av orden og oppførsel i forsøksperioden. De ulike avdelingene på skolen har utarbeidd rutiner for oppfølging av de elevene som trenger veiledning i forhold til atferd og oppførsel.
 

Læringsteam

Skolen har etablert et læringsteam som er satt sammen av spesialpedagoger og spesialrådgivere, til sammen sju stk. Dette teamet skal veilede lærere og styrke skolens kompetanse i oppfølgingen av elever som har individuelle behov når det gjelder atferd og oppførsel.

Frivillig deltagelse

Deltakelsen i forsøket er frivillig for elevene. De som velger å ikke delta i prosjektet vil få vanlig standpunktkarakter i orden og oppførsel. Ønsker en å reservere seg fra prosjektet må en gi tilbakemelding senest 15. januar. Det holder å krysse av for at en ikke ønsker å delta. Det trengs ingen forklaring.

De som deltar i prosjektet vil ikke få standpunktkarakter i orden og oppførsel på vitnemålet. De vil i stedet få en vitnemålsmerknad på vitnemålet hvor det står at eleven har vært med i dette forsøket.  

Det er bare å ta kontakt med rektor hvis dere har spørsmål om forsøket. 

Udir forsøk orden og oppførsel