PC-ordningen

Alle elever må ha egen datamaskin. Vi tilbyr støtte til kjøp av maskiner gjennom PC-ordningen.

Alle elever må ha egen datamaskin til bruk i undervisningen

Rogaland fylkeskommune tilbyr støtte til kjøp av maskiner gjennom PC-ordningen.

• Du kan velge å bruke egen pc eller kjøpe andre steder, så lenge maskinen er god nok til læringsarbeidet og har antivirusprogram.
  • Husk å sjekke skolens anbefalinger i valg av maskin, men du kan uansett bruke grunnmodell Windows på alle skoler og utdanningsprogram.
  • Strand vgs anbefaler ikke Mac da mange avdelinger bruker programmer som lettest går på Windows.
  • Du kan ikke bruke Chromebook eller nettbrett som til dømes Ipad. Grunnen er at du vil få utfordringer med nettbaserte tester og eksamen. Enkelte vil heller ikke klare å logge seg på det trådløse nettet på skolen.
  • Noen fag har dessuten spesielle programvarer som krever Windows. Dersom du skal gå på Teknologi- og industrifag eller elektrofag må du kjøpe PC fordi det vil bli brukt programvarer som treng Windows.
  • Du får gratis tilgang til det du treng av programvarer på skolen, inkludert Microsoft Office 365.
  • Det er lurt å bestille maskinen så tidlig som mulig, så slipper du å vente på datamaskinen når undervisningen er kommet i gang til høsten.
  • Maskinen bør ha HDMI-uttak for å presentere skjermen din på en projektor, eventuelt USBC. Dersom den ikke har dette (noe som ofte er tilfelle for en del nyere modeller) bør du skaffe deg en overgang /adapter som gjør at du kan kople til HDMI og USBC .

Trykk på knappen under og du finner mer om

• Kjøpsvilkår
  • Tidspunkter og frister for å bestille
  • Modeller og priser