Karriereveiledning

Karriereveileder Jofrid Hetland Vik hjelper deg med:

• Yrkes- og utdanningsveiledning
  • Valg av programfag på studiespesialisering
  • Råd om lån og stipend

Hver høst får elevene generell informasjon om yrkes- og utdanningsmuligheter. På yrkesfag kommer de ulike opplæringskontorene på besøk og orienterer om utdanningsmuligheter og lærlingeordningen. I tillegg er alle elevene på Strand vgs med på yrkesmessen «Vil bli i Ryfylke» på Tau Aktivitetshus i november hvert andre år.

Etter jul:

• VG3: Deltar på Utdanningsmessa i Stavanger i januar.
  • I slutten av januar får vi besøk av Universitet i Bergen, Norges Handelshøgskole, NTNU i Trondheim, Universitetet i Stavanger, Universitetet i Agder, Høgskolen på Vestlandet m.fl.
  • I mars reiser VG2-elever på studiespesialisering og idrett på «Åpen dag» på Universitetet i Stavanger. Her får de muligheten til å bli kjent på universitetsområdet og få informasjon om de ulike utdanningene som UiS tilbyr.

Søknadsfrister:

1. februar for særskilt vurdering i vgs.

1. mars er frist for å søke videregående opplæring (Vigo) OG særskilt vurdering til høyere utdanning.

15. april er søknadsfristen til høyere utdanning (Samordna opptak). Orientering blir gitt i klassene og lagt ut på It`s Learning.

Fagvalg:

Elevene på VG1 studiespesialisering skal velge (før 1.mars) minst tre programfag som de ønsker å ha på VG2. To av fagene de velger må være fra samme programområde (realfag eller samf/språk), og de må ha fagene på både VG2 og VG3. For mer info om fagvalg, gå til utdanningsprogram og velg studiespesialisering. Velg programfag og du vil se blokkskjema og oppsett for dette.

Utdanningsvalg:

I løpet av høsten kommer elever på 10.trinn fra både Stavanger kommune og Ryfylke kommunene på hospitering. De får da muligheten til å «prøvesmake» ett utdanningsprogram i videregående skole. Etter jul og utover våren er det 9.trinns elever som kommer på hospitering.

you-rådgiver - Klikk for stort bilde

Jofrid Hetland Vik